Naslovnica >> Galerija Sunce >> Franjo Feldi: Ratna priča

Franjo Feldi: Ratna priča

                                   Galerija Sunce, Avenija Marina Držića 1, Zagreb            

                               četvrtak, 17. studenog 2016. u 18 sati, otvorenje izložbe

               crteža pod visokim pokroviteljstvom predsjednice RH, Kolinde Grabar- Kitarović 

 

Franjo Feldi

RATNA PRIČA – DOKUMENT JEDNOG VREMENA

 

                                                 

Ovo je ratna priča generala Feldi Franje ispričana i dokumentirana rukom slikara Franje Feldija.

Ovo je autentični dokument čudesne simbioze ratnika i umjetnika.

Rijetko se događa da jedan čovjek tako uspješno živi dva paralelna života. Onaj vojnički, i onaj slikarski. Ali kada se jednom nađu na zajedničkom zadatku, onda nastaje neponovljivi dokument jednog vremena.

Počeo je Domovinski rat.

Kao glavni operativac u ZNG, kasnije Glavnom stožeru HV, Feldi Franjo pomno je pratio događanja na bojištima, proučavao topografske karte ucrtavajući pažljivo zamisli budućih ratnih operacija. Odlazeći na teren, na sva ratišta, provjeravao je točnost svojih predviđanja na konkretnom zemljištu i tražio mišljenja branitelja, a kao sjena ga je pratio i umjetnik Franjo Feldi koji je te krajolike pratio očima slikara, upijajući zanimljive detalje, boje i zvukove i spremajući ih u skrivene pretince sjećanja.

Opće poznata je izreka da „Muze šute kad topovi govore“, trebalo je proći određeno vrijeme, nazovimo to vremenskom, psihološkom i emotivnom distancom, pa da se iz podsvijesti na svijetlo dana vrate zapretane slike, da se iz sjećanja dozovu krajolici, ljudi i događaji koji će se pretočiti u sasvim konkretne slike.

Pišući u dva navrata o slikarskom opusu Franje Feldija naglasio sam da autor koristi svaki trenutak da na bilo kakvom komadiću papira zabilježi ljepotu nekog krajolika.

Profinjen crtački dar, osjećaj za prostor i perspektivu, izvanredno uočavanje karakterističnih detalja, čine ove skice pravim malim biserima. U svom dugom stvaralačkom razdoblju Franjo je uspio sačuvati mladenačku svježinu i neku, rekao bih, nevinost i naivnost, u ljepotu prirode zaljubljenog slikara.

Te karakteristike doći će do punog izražaja i u ovom „ratnom ciklusu“ u kome autor, unatoč surovosti rata, izbjegava eksplicitne prikaze nasilja, leševe, raskomadana tijela, krv...

Iz prozračnih, olovkom rađenih skica, autor ugljenom, poput savjesnog kroničara, slika ratna događanja. Prepoznajemo povijesnu 91. – Plitvice, Vukovar, Sunja, Osijek, Dubrovnik, Srđ... dolinu Une kod Kostajnice i Lederera.

Tu je i 93. – Maslenica... Tulove grede, Drenov klanac, Pa zima 94/95 na Dinari... i na kraju Oluja i oslobođeni Knin 95.

Autor uspijeva postići izvanredan ugođaj ambijenta, ali u svemu postoji i jedan nadasve zanimljiv element.

Slikajući vojnike autor izbjegava svaku individualizaciju. Nema prepoznatljivih lica (osim na slici Zvonko i dječak Jakov). Svi ostali, bez obzira hodali u koloni, stajali i čekali da započne napad, ili zalegli sa snajperom ili drugim oružjem, slikani su tek kao siluete, ideogrami, simboli nepoznatih heroja koji su krenuli braniti domovinu.

Posebnu pažnju svakako zaslužuju prve skice, crteži i konačno ulje na platnu, kolone koja se u Banijskom praskozorju gubi u dolini Une, sa simboličnom paučinom legendarnog ratnog snimatelja Lederera, koji je  na tom području i poginuo. Kao i skica generala Medveda koji je u to vrijeme zapovjedao  kolonom bojovnika u praskozorje nad dolinom rijeke Une.

U nizu ugljenom rađenih portreta našli su se tako Rudi, Gavran, Pauk, Blago, da spomenemo tek neke. To su portreti na kojima se ne radi samo o fizičkoj prepoznatljivosti s portretiranim. To su duboko proživljeni psihološki portreti u koje je autor unio svu svoju dušu, pa i neku vrstu sjete zbog neminovnosti rastanka – to je „slikovni epitaf“, možda snažniji od bilo koje riječi.

Postoje u ovom ciklusu i dva portreta koji se bitno razlikuju.

Za jedinog preživjelog među portretiranima, generala LUCA, autor je upotrijebio žive pastelne boje „skladajući „ neku vrstu Ode radosti.“

Posebno zanimljiv je i Autoportret, olovkom u nekoliko poteza rađeni crtež (ili skica) ratnika ili slikara Franje Feldija – svejedno, bez ikakvih suvišnih detalja ili „uljepšavanja“.

Tako se umjetnik Franjo još jednom „odužio“ generalu Feldiju, smjestivši lik uspješnog ratnog stratega u dokumentarni ratni ciklus jednog teškog ali slavnog vremena, koje je obilježilo našu suvremenu povijest u obrani i stvaranju Lijepe naše.

General Feldi Franjo je umirovljen.

 

Milan Ilić, prof.

 

 

image011
image010
image009
image008
image007
image006
image005
image004
image003
image002
image001
 
 

Najveća zaštitna radionica u Hrvatskoj osposobljava osobe s invaliditetom za čistače i pomoćne kuhare

Kako se nezaposlene osobe s invaliditetom trebaju osposobljavati za deficitarna zanimanja, URIHO je stoga preuzeo obvezu ...

saznaj više>>

Razgovor / Damir Fatušić, urednik In Portala: Više od 10 posto populacije su osobe s invaliditetom, pitam se gdje smo…

IN PORTAL, prvi je hrvatski portal za osobe s invaliditetom. Među rijetkima u svijetu. Ta nas je činjenica potakla na ...

saznaj više>>

SIRIUS OPEN Ustanova URIHO, najveća zaštitna radionica u Lijepoj našoj, podržala teniski turnir osoba s invaliditetom

Sirius Open nije samo turnir, on je ambasador tenisa u kolicima te promotor pozitivnih misli i ciljeva Na ...

saznaj više>>

 
 
 
 

Multimedija

/video
/galerija